Vítejte na stránkách JACHTARENI.CZ věnovaných rekreačnímu
jachtingu
Pronájem lodě od charterovky Daleko výhodnější a levnější než jachtu vlastnit, je
jachtu si pronajmout od dobré charterovky.
Objednání a zaplacení lodě Ve vhodnou dobu, většinou co nejdříve, se na
jachtařském serveru agentury zarezervuje vhodná jachta. Jelikož doporučuji Yachtnet, tak
popíšu průběh rezervace a placení lodě pronajaté přes Yachtnet. Rezervace
probíhá tak, že si zákazník vybere z celkové nabídky neobsazených lodí 3-5 lodí,
které mu nejvíce vyhovují, a tyto lodě si přes On-line systém zarezervuje.
Agentura obratem pošle mejlem informaci, které z požadovaných lodí jsou obsazené
a které neobsazené s žádostí, aby si zákazník vybral jednu loď, která mu z
neobsazených lodí nejvíce vyhovuje. Zákazník co nejdříve potvrdí mejlem, že má o
předběžně zarezervovanou loď zájem a chce loď napevno zarezervovat. Na zbývající
lodě rezervaci v mejlu zruší. Yachtnet pošle mejlem zálohovou fakturu a
smlouvu. Pokud Yachtnet do 5 dnů neobdrží zálohu za pronájem lodě ve výši 50% na
účet, rezervace propadne. Yachtnetu se doporučeně odešle podepsaná smlouva na
pronájem lodě. Jachta je napevno zarezervovaná. Nejpozději asi 6 týdnů před
samotnou plavbou se musí doplatit zbývající částka, jinak záloha propadne ve
prospěch charterovky. Termín doplacení zálohy je ve smlouvě. Po odeslání
smlouvy je nutné přes internet vyplnit seznam posádky včeně skippera (kapitána).
Posílá se i naskenovaný průkaz skippera. Ještě před odjezdem do Chorvatska je
potřeba pojistit kauci např. u Alianz nebo ČSOB. V případě, že se zvolí
charterovka, která umožňuje tzv. nevratnou kauci, která se zaplatí při přebírání
lodě až v Chorvatsku, tak není nutné kauci pojišťovat. Já osobně jsem zastáncem
využití nevratné kauce (chorvatsky osiguranje jamčevine), protože ze zkušenosti
vím, že se může stát cokoliv a navíc pojištění kauce v ČR stojí téměř
stejně jako nevratná kauce.
Vratná a nevratná kauce Vratná kauce se pohybuje mezi 1.000 – 2.500Eury a
skládá se při přebírání lodě po papírové stránce v kanceláři charterovky. V
případě poškození lodě její část nebo celá propadá ve prospěch charterovky. Na
základě dokladu o stržení kauce charterovkou je propadnutá část kauce snížená o
spoluúčast proplacena pojišťovnou v ČR. K proplacení je nezbytně nutný popis
poškození lodě podepsaný a orazítkovaný charterovkou. Nevratná kauce se
pohybuje ve výši od 80 do 200Euro, platí se také v kanceláři charterovky při
papírovém přebírání lodě. Jelikož nevratná kauce je vlastně pojištění kauce
přímo u charterovky, tak posádka o tuto částku přijde bez ohledu na to, jestli
loď poškodí nebo ne. Je to ale daleko menší částka než vratná kauce, tak se tato
částka dá oželet. Nevratná kauce má tu výhodu, že se posádka nemusí skládat
na vysokou vratnou kauci, nemusí vratnou kauci pojišťovat v ČR a jednoduší je i
samotné přebírání lodě od charterovky a její vrácení po skončení plavby, protože
charterovka nehledá při vracení lodě každou maličkost. Prostě závadu jenom
konstatuje a bez jakýchkoliv sankcí závadu po předání lodě opraví. V případě
nevratné kauce naopak skipper může bez obav říct co se mu během plavby poškodilo
nebo co poškodila posádka, aniž by posádka přišla o část své kauce a tím pádem i
o spoluúčast. Kromě možností nevratné a vratné kauce existuje i třetí
možnost a to kombinace nevratné a vratné kauce. Tato možnost je běžná např. v
Karibiku. V Chorvatsku ji zavedly některé charterovky podle mého názoru z toho
důvodu, že jim klienti s nevratnou kaucí ničili i nové lodě. Sám vím o dvou
případech kdy posádka poničila vnitřní vybavení jachty díky vydatnému posilnění
alkoholem. Na to téma si mi postěžovali pracovníci jedné charterovky když jsme
od nich přebírali loď. Má posádka to naštěstí nebyla a nebyla to ani naše
loď.
Přebírání
lodě od charterovky v Chorvatsku Po příjezdu do mariny (přístav pro
jachty) zajde kapitán společně s jedním zástupcem posádky do kanceláře
charterovky kde předloží doklady od všech členů posádky dle již zaslaného
seznamu posádky (crew listu). Zaplatí turistickou taxu (v roce 2013 1Euro na
osobu a den), transitlog (úklid), vratnou nebo nevratnou kauci a obdrží doklady od lodi, případně
klíče, mobilní telefon apod. Po dohodě je možné zakoupit i lístek do NP
Kornati. Následuje přebrání lodě po fyzické stránce kdy si posádka na jachtu
uloží své věci a skipper zkontroluje, jestli nejsou na lodí nějaké závady. K
tomu obdrží od charterovky tzv check list, do kterého položku po položce
zapisuje co je a co není v pořádku. Až je hotov, tak si zavolá skippera
(technika) od charterovky a oba podepíší, že je vše v pořádku, případně
charterovka odstraní objevené závady. Tato prohlídka lodě je zvlášť náročná
pokud má posádka vratnou kauci, protože i za nepodstatnou věc může být část
kauce stržena po předání lodě zpět charterovce po skončení plavby. A může to být
i závada způsobená předchozí posádkou, kterou předchozí posádka při předávání
lodě neřekla charterovce a technik od charterovky si jí nevšimnul. Přebírání
lodě je záležitost asi hodiny a půl a tento čas může zbylá část posádky využít
např. k doplnění zásob potravin z blízkého supermarketu. Většinou je to hlavně
voda v PET lahvích, kterou málokdo tahá autem z ČR. Většina charterovek má
uvedeno, že jachta se předává v sobotu po 17:00, ale dle mých zkušeností se dá
vyplout daleko dříve, pokud předchozí posádka vrátila loď v pořádku bez závad a
loď byla již uklizena. Je k tomu ale zapotřebí také trochu zkušeností kapitána a
hlavně chuť posádky co nejdříve vyplout a maximálně urychlit nastěhování věcí na
loď. Nejlepší je všechna zavazadla s oblečením naskládat na lůžka tak, aby
nepřekážela, dát do ledničky potraviny podléhající zkáze a okamžitě se
dohodnout, která část posádky doplní zásoby v blízkém supermarketu. Důkladné
vybalení se může provést až po vyplutí třeba večer kdy už se většinou kotví,
takže posádka o nic nepřijde. Pokud se kompletně vybaluje všechno včetně
oblečení, tak se tím znemožní přebírání lodě od charterovky a vyplutí se tak
může protáhnout i o hodinu a více. Pak nemusí být k dispozici pracovník
charterovky, který loď předává, protože se mezitím začal věnovat jiným
lodím.
Vracení
lodě po skončení plavby charterovce Po skončení plavby se předá loď zpět
charterovce. Jachta se musí vyklidit v sobotu do 9:00 a pak teprve se kontroluje
pracovníkem charterovky za asistence kapitána zda je vše v pořádku. Podobně jako
u přebírání lodě se vše zapisuje do check listu a do poznámek se píše podrobný
popis závady. Pak stačí jenom vrátit papíry od lodě do kanceláře charterovky,
případně převzít zpět kauci a vyrazit domů.