Vítejte na stránkách JACHTARENI.CZ věnovaných rekreačnímu jachtingu
Vybavení jachty
Jelikož sám jezdím pouze na plachetnicích, bude můj následující článek pouze o
plachetnicích.
Běžná charterová jachta má délku od 10m do 16m. Větší a
menší jsou velkou vyjímkou. Jachty mají v kajutách lůžka pro 4-10 osob a v
salonu (společné místnosti se stolem, sedačkou a kuchyňskou linkou) další lůžka
pro 1-2 osoby, která většinou nejsou tak pohodlná jako lůžka v kajutách a navíc
v salonu nemá člověk takové soukromí jako v kajutě. Kromě toho jde spát jako
poslední a je vzbuzen jako první.
Kajuty na lodích jsou až na pár vyjímek
dvoulůžkové. V kajutě je buď dvoulůžko nebo patrová postel. V každé kajutě je k
dispozici skříň do které se většinou vejde tolik věcí jako do dvou 75l batohů
(nejčastější velký turistický batoh). Pro běžnou potřebu je to dostačující,
aspoň na léto. Větší problém může být za chladného počasí, ale jachtaři, kteří
vyrážejí na moře brzo na jaře nebo pozdě na podzim si zase nepotrpí na bohatou
garderobu. Ve standardní nabídce je uvedeno, že je v ceně povlečení, ale ve
skutečnosti je jeho počet u některých charterovek nedostatečný a je vhodné vzít
si i nějaké z domu. Stačí vzít si polovinu toho co byste si vzali kdybyste žádné
nedostali. Na přikrytí jsou k dispozici standardní deky. Pro každého je
povlečený polštářek. V létě je nejlepší se přikrýt jenom bílou plachtou bez
deky, protože jinak je člověku horko. Na povlečení matrace není vhodné
froté povlečení, protože matrace nemají obdélníkový tvar. Pod dvoulůžky bývá
umístěna nádrž na naftu pro motor jachty a nádrže na užitkovou vodu. Nafty je v
nádrži většinou dostatečně tak, aby vydržela na celou týdenní plavbu. Voda se
většinou doplňuje při každém přistání u městského mola nebo v marině.
Na
každé lodi je sprcha venku na zádi. Sprchy bývají i na toaletách. Na toaletě je
kromě sprchy ještě umyvadlo a WC s ručním pumpováním. Voda ze všech vodovodních
baterií, ať už sprchové na toaletě nebo dřezové v salonu, je užitková z nádrží
na vodu. Podle mého názoru není vhodná k pití, protože voda v nádržích se nikdy
nevyčerpá všechna a neustále se mísí s nově dopuštěnou. Takže je vhodná jenom na
mytí rukou, sprchování a mytí nádobí. Na pití doporučuji používat vodu pouze z
PET flašek, případně 5l kanystříků, do kterých se může voda v případě potřeby
doplnit na molu. Doplněnou vodu do PET flašky doporučuji používat v teplých
dnech maximálně 2 dny, protože se rychleji kazí než originální voda.
Nestojí za to kvůli pár korunám si zkazit dovolenou a raději si zajistit větší
množství balené vody pro ty dny, kdy není možnost doplnit vodu každé 2 dny.
Na některých jachtách je u dřezu ještě jedna vodovodní baterie, která čerpá vodu
z moře, ale to je spíše vyjímečné a jenom na starších lodích jako např. Elan 431
z roku 1998.
Pro uskladnění potravin je na lodi pultová lednička s
horním víkem zabudovaná v kuchyňské lince. Kvůli úspoře elektřiny z baterie však
moc nechladí a maso se v ní dá skladovat maximálně 24 hodin. Chladí hodně pouze
pokud se jede na motor a v případě jízdy na plachty a hlavně přes noc při
kotvení bez připojení na elektřinu se někdy vypne, takže jenom udržuje stávající
teplotu. Je ale dostatečně prostorná pro celou posádku. Platí zásada, že čím
novější loď, tím novější baterie, která tím více vydrží. Tato zásada, ale
neplatí vždy. Pro vaření jsou k dispozici jedna připojená a jedna náhradní
propan-butanová bomba, která je stejná jako u nás standardní bomba k
propan-butanovému dvouplotýnkovému vařiči. Vařič je uložen na hřídeli a
naklání se v lodi tak, aby se hrnce co nejméně houpaly. K dispozici je i trouba,
ale podle mého názoru není vhodná k pečení kvůli vysoké spotřebě plynu.
K
dispozici je samozřejmě sada nerezových hrnců, konviček na čaj, talířků,
příborů, nožů, hrničků apod. Vzhledem k tomu, že se porcelánové a skleněné
nádobí může rozbít, je vždy nutné před vyplutím zkontrolovat jestli je každá
sada pro všechny členy posádky a pokud ne, tak požádat o doplnění, aby třeba
kuchař nemusel vyškrabovat svou porci z hrnce. Je dobré si z domu vzít vlastní
otvírák a kvalitní nůž.
V každé jachtě je v salonu navigační stolek s
papírovými mapami, navigačními pomůckami, dalekohledem, signálními světlicemi
apod. K dispozici je i GPS mapový ploter. Na stěně vedle navigačního stolku jsou
veškeré pojistky od lodi.
Na každé lodi musí být záchranná vesta pro
každého člena posádky. V případě, že jsou v posádce děti, je nutné s
charterovkou domluvit zapůjčení vesty dětské. V případě dětí na palubě je navíc
možné pro vyšší bezpečnost za příplatek 50Euro natáhnout po celé délce lodě na
zábradlí síť, aby dítě nepropadlo mezi šňůrami zábradlí. V případě, že loď není
nakloněná, tak je riziko malé, ale v případě velkého náklonu je už riziko
veliké. Druhou možností je děti nepouštět na příď při náklonech během plachtění
ani při větších vlnách. Dle mého názoru by děti měly mít aspoň při plavbě na
plachty, zvláště při náklonech a vlnách záchrannou vestu bez ohledu na to,
jestli umí plavat nebo ne. Na lodích některých charterovek je k
dispozici i záchranný ostrůvek, ale to je spíše vyjímkou a posádka se musí
spokojit se záchrannými vestami a nafukovacím člunem sloužícím kdopravě z jachty
ke břehu.
Nahoře na palubě pod sedačkami je
dostatek úložného prostoru, který se používá na lana, pomocnou kotvu, kyblík s
hadrem, hadici na doplňování vody, elektrický kabel pro připojení jachty na
sloupek se zásuvkami na molu a hromadu dalších věcí. Je tam ale i dost
nevyužitého prostoru, do kterého se nejčastěji ukládají PET flašky s vodou, piva
apod. Dle mých zkušeností se do těchto dvou prostor (batist) dá uložit pitná
voda v PET lahvích nebo 5l kanystřících na celou plavbu. Dají se sem dát i
ploutve, potápěčské brýle apod.
K řízení lodě se používá kormidelní kolo,
u menších lodí je nahrazeno kormidelní pákou (pínou), u některých větších lodí
jsou kormidelní kola i dvě. V případě, že z nějakého důvodu přestane kormidelní
kolo fungovat, většinou z důvodu přetržení ocelového lanka vedoucího od
kormidla, tak je k dispozici ještě kormidelní páka, která se nasadí na čtyřhran
na podlaze mezi kormidly. Porucha kormidla se však stává velmi vyjímečně. Ale i
tak je nutné mít k dispozici i kormidelní páku, která bývá uložena v jedné z
batist.
K bezpečnému řízení lodě jsou k dispozici přístroje jako jsou
mechanický kompas, hloubkoměr, rychloměr a u některých lodí i měřič rychlosti a
směru větru, tzv windmeter. U menších nebo levnějších jachet je místo „budíku“
windmeteru pouze nahoře na stěžni střelka, která ukazuje směr větru, ale ne jeho
rychlost. Pro případ, že by posádku omrzelo kormidlování, je k dispozici
autopilot, který udržuje nastavený směr plavby.
Aby se loď pohybovala
kupředu, jsou k dispozici kromě dieselového motoru ještě plachty. Na
běžných lodích s jedním stěžněm jsou dvě plachty. Obě mají přibližně tvar
trojúhelníku. Za stěžněm je hlavní plachta, která je upevněna na přední straně
ke stěžni a dole k ráhnu. Před stěžněm je kosatka, které se v případě, že je
velká natolik, že zasahuje až za stěžeň, říká gena. K ovládání obou plachet se
používají lana, navijáky (vinšny) a stopery. Jakým způsobem se nastavují
nebo vytahují plachty nemá smysl popisovat, chce to vyzkoušet. Navíc je několik
druhů hlavní plachty a každý druh se vytahuje a nastavuje jinak.
Podílet
se na řízení lodě není nic, z čeho by měl mít někdo obavy. V žádném
případě se nemusí lézt nahoru na stěžeň, obě plachty se ovládají ze zadní části
paluby, kde se během plavby sedí.